Krajowe Warsztaty Scientix 6.03.2023

Serdecznie zapraszamy na Krajowe Warsztaty Scientix w Warszawie. Instytut Geofizyki PAN – Krajowy Punkt Kontaktowy Scientix w Polsce oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów – organizują 6 marca 2023 r. bezpłatne warsztaty dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, które odbędą się w Ośrodku ul. Nowogrodzka 73 w Warszawie.

Zapisy na warsztaty: FORMULARZ

Program:

15.00-15.15 Rejestracja i kawa

15.15-15.45 Co oferuje projekt Scientix i jak zdobyć odznakę STEM School Label – dr Agata Goździk, Instytut Geofizyki PAN

15.45-17.15 I sesja warsztatowa (2 równoległe warsztaty do wyboru)

  1. Misja Mars – zagrajmy razem – Justyna Kamińska, Dariusz Brzuska, Anna Grzybowska, OEIiZK

Opis: Podczas warsztatu zagramy w bezpłatną grę edukacyjną „Kolonizacja Marsa – wyzwania i rozwiązania”, opracowaną w międzynarodowym projekcie Future Space (https://futurespaceproject.eu/). Zmierzymy się z zadaniami i trudnościami związanymi z wyprawą na Marsa. Dowiemy się, jak samodzielnie przygotować akcesoria potrzebne do przeprowadzenia tej gry z uczniami.

2. Projekt Digi-Science i jego zastosowanie w praktyce nauczycielskiej – Dagmara Bożek, IGF PAN

Opis: Podczas warsztatów zaprezentujemy koncepcję projektu
Digi-Science: Rozwój innowacyjnych praktyk w erze cyfrowej w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz narzędzia ICT przydatne w edukacji STEAM, a także przedstawimy trzy pakiety edukacyjne: „Elektryczność atmosfery”, „Smog w słoiku” oraz „Topniejący lód a poziom morza” wraz z eksperymentami – w postaci krótkich filmików oraz jednego pokazu na żywo.

17.15-17.30 Przerwa kawowa

17.30-19.00 II sesja warsztatowa (2 równoległe warsztaty do wyboru)

  1. Smog w słoiku – pakiet projektu Digi-Science – Artur Szkop, IGF PAN

Opis: Wszyscy słyszeliśmy o smogu, ale czy zastanawialiście się kiedyś, z czego on właściwie się składa? Czy jest to nieprzejrzysty gaz? Ciało stałe? A może ciecz? W eksperymencie zbadamy tę kwestię poprzez „uwięzienie” smogu w szklanym słoiku. Koncentracja smogu na zewnątrz jest (miejmy nadzieję!) zbyt mała na potrzeby naszego eksperymentu, więc stworzymy trochę własnego, wkładając świeczkę do zamkniętego słoika. Następnie zbadamy, jak zamknięcie w słoju wpływa na zachowanie płomienia, a po jego nieuchronnym wygaśnięciu, będziemy obserwować zachowanie powietrza w zamkniętej przestrzeni. Po godzinie otworzymy słoik i zbadamy, czy coś osadziło się na jego ściankach. Na koniec przyjrzymy się pomiarom takiego słoikowego smogu wykonanym wysokiej klasy przyrządami naukowymi, aby ostatecznie odkryć tajemnicę tego zjawiska.

2. Aktywna tablica w ręku przyrodnika – Renata Sidoruk-Sołoducha, Małgorzata Witecka, OEIiZK

Opis: Uczestnicy podczas warsztatu na konkretnych przykładach poznają możliwości wykorzystania tablicy interaktywnej podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych. Zastanawiając się nad pytaniem: Czy bezkarnie możemy przetaczać krew? przeprowadzimy proste eksperymenty. W trakcie spotkania nauczyciele poznają przykłady darmowych narzędzi TIK, które w łatwy sposób można wykorzystywać podczas lekcji z tablicą interaktywną i nie tylko. Zaprezentowany zostanie Book Creator do tworzenia książek online, google sides jako sposób na prostą stronę www, formularz google jako ciekawy sposób na podsumowanie pracy uczniowskiej. Dodatkowo uczestnicy poznają Gimkit jako przykład aktywnego quizu oraz chemix.org jako aplikację do graficznego tworzenia notatek po przeprowadzonym eksperymencie. Gwarantowana jest praktyczna nauka poprzez dobrą zabawę.