Opis warsztatów 25.04.2018

Opis poszczególnych warsztatów Scientix, 25 kwietnia 2018 r.

15.15-16.15 I sesja warsztatowa (3 równoległe warsztaty do wyboru)

Smartfony i tablety na lekcji fizyki – Elżbieta Kawecka (OEIiZK), Ambasador Scientix
Opis: Czy smartfony i tablety zachęcą uczniów do nauki fizyki? Jak zaangażować uczniów do wykonywania pomiarów i obserwacji różnych zjawisk fizycznych?
Pokażmy im najciekawsze aplikacje edukacyjne  i pozwólmy je stosować  podczas zajęć szkolnych.
Uczestnicy warsztatów poznają bezpłatne aplikacje wspierające nauczanie i uczenie się fizyki oraz metody ich wykorzystania na lekcjach.

Arktyka i badania polarne dla edukacji – projekt EDU-ARCTIC – Agata Goździk, Instytut Geofizyki PAN

Opis: Dzięki EDU-ARCTIC naukowcy mogą zabrać uczniów w wieku 13-19 lat z całej Europy w fascynującą podróż po świecie Arktyki, a w ten sposób zachęcić ich do zgłębiania nauk matematyczno-przyrodniczych i podejmowania kariery naukowej. Projekt wykorzystuje bazy polarne w Arktyce i prowadzone w nich badania naukowe i obserwacje do uatrakcyjnienia nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Uczniowie mają okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych dzięki udziałowi w transmisjach z Arktyki, a nawet wyjazdom na wyprawy polarne. EDU-ARCTIC oferuje: webinaria – lekcje on-line z udziałem badaczy polarnych, program monitoringu środowiska prowadzonego przez szkoły, „Polarpedię “ – internetową encyklopedię dotyczącą obszarów polarnych i związanych z nimi zjawisk i pojęć oraz konkursy, w których nagrodą są wyprawy do stacji polarnych.

Centrum dla Szkoły – Szkoła dla Centrum – Szymon Pitek, Małopolskie Centrum Nauki w Krakowie

Opis: Centrum Nauki to instytucja, której jednym z zadań jest proces wsparcia systemu oświaty, ze szczególnym uwzględnieniem szkół. W trakcie dyskusji chciałbym poruszyć kwestie wzajemnych relacji na linii Szkoła-Centrum, zwłaszcza w kontekście korzyści, jakie każda ze stron może uzyskać dzięki tej współpracy.

16.45-17.45 II sesja warsztatowa (3 równoległe warsztaty do wyboru)

Arduino w pracowni informatycznej i fizycznej – Jarosław Biszczuk (OEIiZK)
Opis: Arduino jest niskokosztową platformą sprzętową i programistyczną dostępną na licencji GNU.
Stworzona przez hobbystów do nauki elektroniki i programowania. Dzięki olbrzymiej liczbie dostępnych sensorów i bibliotek współpracujących z Arduino otrzymujemy atrakcyjną ofertę do pracowni. Szybko można połączyć elementy i dokonać pomiarów odległości, czasu, napięcia, światła, pH, tętna, …. i przesłać dane do komputera.

Let’s go 4 games, czyli o grach w edukacji – Piotr Siłka, Ambasador Scientix

Opis: W części teoretycznej uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jakie kompetencje można rozwijać w ramach nowoczesnych gier planszowych. Zostanie przedstawiony przegląd najnowszych pozycji i podstawowe zasady przy zakupie gier do szkolnej biblioteki. W części warsztatowej oczywiście będzie możliwość wypróbowania kilku wybranych gier.

Pole magnetyczne Ziemi – jak korzystać z badań naukowych w praktyce szkolnej – projekt ERIS – Piotr Stankiewicz, Instytut Geofizyki PAN

Opis: Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z pakietami edukacyjnymi przygotowanymi w ramach projektu ERIS do realizacji na lekcjach fizyki, geografii lub matematyki. Pakiety bazują na badaniach naukowych i danych zbieranych przez naukowców z Instytutu Geofizyki PAN. Zawierają gotowe materiały dla nauczyciela do pracy z uczniami na lekcjach lub podczas zajęć dodatkowych (np. kółek zainteresowań), a także karty pracy dla uczniów oraz wskazówki dla nauczyciela i scenariusze lekcji. Podczas warsztatu „Pole magnetyczne Ziemi” dowiemy się, skąd bierze się ziemskie pole magnetyczne, jaki ma wpływ na nasze życie. Wczujemy się także w rolę nawigatora statku, który musi wyznaczyć kierunek północy geograficznej kierując się wskazaniami kompasu. Zachęcamy do zapisania się na dwa bloki warsztatów ERIS. Uczestnicy dwóch bloków otrzymają pendrive z kompletem pakietów edukacyjnych.

17.50-18.50 III sesja warsztatowa (3 równoległe warsztaty do wyboru)

Science Escape Room z TIK w roli głównej – Renata Sidoruk-Sołoducha (OEIiZK)
Opis: Kto z nas nie lubi tajemnic, zagadek, sekretów. I jak pisał Karel Čapek „Poznać – to natknąć się na jakąś tajemnicę.”
W pewnym laboratorium przyszłości miał miejsce wypadek. Pewien bliżej nieokreślony układ człowieka rozpadł się na kawałki a wraz z nim naukowcy zostali uwięzieni w pomieszczeniu. Korzystając ze zdobytej wiedzy, współpracując ze sobą, uczestnicy zabawy mają za zadanie  odnaleźć ukryte zagadki, rozwiązać je, odtworzyć uszkodzony układ, odszukać zagubiony klucz i wydostać  się z laboratorium. Sprzymierzeńcem tej gry będą oczywiście narzędzia TIK.

W pogoni za trzęsieniami ziemi – sejsmologia w pigułce – dr hab. Grzegorz Lizurek (IGF PAN)

Opis: Podczas warsztatów zostanie zaprezentowany pakiet sejsmologiczny opracowany w ramach projektu ERIS. Pozwoli on poznać podstawy sejsmologii. Uczestnicy dowiedzą się, czym zajmują się sejsmolodzy, co obserwują i jakimi metodami. Przy pomocy narzędzi dostępnych na nowoczesnej Platformie sejsmologicznej: Platform for Anthropogenic Seismicity Research (https://tcs.ah-epos.eu/)  będą oglądać oraz analizować zapisy prawdziwych trzęsień ziemi zarejestrowanych w sieciach sejsmologicznych. Zachęcamy do zapisania się na dwa bloki warsztatów ERIS. Uczestnicy dwóch bloków otrzymają pendrive z kompletem pakietów edukacyjnych.

Promieniowanie UV – czy zawsze jest wrogiem – projekt ERIS – Piotr Stankiewicz, Instytut Geofizyki PAN

Opis: Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z pakietami edukacyjnymi przygotowanymi w ramach projektu ERIS do realizacji na lekcjach fizyki, geografii lub matematyki. Pakiet „Promieniowanie UV” pozwoli odpowiedzieć na pytania: czym jest promieniowanie ultrafioletowe i od jakich czynników zależy natężenie naturalnego promieniowania? jakie niesie ze sobą zagrożenie, a jakie korzyści dla naszego zdrowia? jak samodzielnie ocenić, jakie zagrożenie dla naszej skóry niesie promieniowanie słoneczne w danym momencie? Dzięki pakietowi, zawierającemu ćwiczenia aktywizujące uczniów, można będzie nauczyć się korzystania z ogólnodostępnych źródeł na temat aktualnego zagrożenia promieniowaniem UV. Pakiet zawiera komplet materiałów (prezentacje, filmy, karty pracy) do pracy z uczniami. Zachęcamy do zapisania się na dwa bloki warsztatów ERIS. Uczestnicy dwóch bloków otrzymają pendrive z kompletem pakietów edukacyjnych.