I sesja warsztatowa:
Zabawa w zimno – ciepło w Scratchu i Akademii Khana – Witold Kranas, OEIiZK
Opis: Wyobraźmy sobie mapę rozkładu temperatury na płaszczyźnie. Kolor niebieski oznacza miejsca chłodne, a czerwony – najcieplejsze. Dysponujemy punktowym próbnikiem i chcemy znaleźć najcieplejszy punkt. Jak to oprogramować wizualnie w Scratchu i tekstowo w Akademii Khana…
Arktyka i badania polarne dla edukacji – projekt EDU-ARCTIC – Agata Goździk, Instytut Geofizyki PAN
Opis: Dzięki EDU-ARCTIC naukowcy mogą zabrać uczniów z całej Europy w fascynującą podróż po świecie Arktyki, a w ten sposób zachęcić ich do zgłębiania nauk matematyczno-przyrodniczych i podejmowania kariery naukowej. Projekt adresowany jest do młodzieży w wieku 13-20 lat oraz ich nauczycieli. Wykorzystuje bazy polarne w Arktyce i prowadzone w nich badania naukowe i obserwacje. Uczniowie mają okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych dzięki udziałowi w transmisjach z Arktyki, a nawet wyjazdom na wyprawy polarne. EDU-ARCTIC oferuje: webinaria – lekcje on-line z udziałem badaczy polarnych, program monitoringu środowiska prowadzonego przez szkoły, „Polarpedię “ – internetową encyklopedię dotyczącą obszarów polarnych i związanych z nimi zjawisk i pojęć oraz konkursy, w których nagrodą są wyprawy do stacji polarnych.
Filmy science-fiction na lekcjach przedmiotów STEM – Ryszard Markowicz, Ambasador Scientix, Centrum Nauk Ścisłych przy Szkole Podstawowej nr 74 w Szczecinie
Opis: Jedną z najlepszych części filmu science fiction Interstellar jest szalona nauka przenikająca główne wątki. Tunele czasoprzestrzenne, siła grawitacji, teoria względności i wypaczanie czasoprzestrzeni to tylko niektóre ze zjawisk, które odgrywają ważną rolę w dalekiej podróży kosmicznej astronautów. Taki rodzaj filmu daje mnóstwo możliwości zastosowania go na lekcji. A to tylko jeden z przykładów. Wyobraźcie sobie uczniów, którzy z wypiekami na twarzy stawiają hipotezy dotyczące np. drogi, prędkości, czasu i weryfikują je samodzielnie, robiąc przy tym tyle szumu, że nauczyciele z klas obok myślą, że Was nie ma.
Program Klubów Młodego Odkrywcy – Szymon Pitek, Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
II sesja warsztatowa:
Modele wielościanów w GeoGebrze 3D – Hanna Basaj, OEIiZK
Opis: Warsztat jest przeznaczony dla nauczycieli matematyki. Uczestnicy poznają podstawy pracy w Widoku 3D GeoGebry. Wykonają modele wielościanów z możliwością zmiany długości krawędzi i wysokości oraz wykonają siatki wielościanów. GeoGebra jest bezpłatnym dynamicznym oprogramowaniem, które wspomaga nauczanie i uczenie się matematyki oraz umożliwia tworzenie interaktywnych pomocy dydaktycznych dla uczniów.
Zrób to sam – Elżbieta Kawecka, Ambasador Scientix i Pracownia Centrum Technologii Nauczania, OEIiZK
Opis: Zespół nauczycieli konsultantów z Pracowni CTN: biolog, chemik, fizyk i geograf zapraszają do eksperymentowania z użyciem prostych pomocy i materiałów (zasobów tzw. „kuchni”) oraz darmowych narzędzi TIK. W programie interdyscyplinarne doświadczenia przyrodnicze pomocne w rozumieniu praw przyrody oraz sposób dokumentowania wyników za pomocą TIK.
Warsztaty pełne wody, czyli o programie Badacz Wody – Magdalena Kołodziejska, Akademia Pedagogiki Specjalnej i Zdzisław Nitak, Fundacja GAP Polska
Opis: Uczestnicy warsztatów poszerzą swoją wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzenia doświadczeń związanych z wodą. Podczas spotkania przybliżone zostaną założenia programu Badacz Wody, w ramach którego kształtowane są umiejętności podejmowania działań ekologicznych i społecznych przez dzieci i młodzież oraz rozwijane kompetencje nauczycieli. Program przyczynia się do wzrostu poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie poszanowania wody oraz uwrażliwia uczniów na jakość najbliższego otoczenia w aspekcie poszanowania terenów zielonych. Uczestnicy otrzymają informacje na temat możliwości przystąpienia do realizacji tego międzynarodowego programu w swojej szkole.
Narzędzia dydaktyczne do nauki fizyki rozwijane w ramach STEM4youth (H2020) – Przemysław Duda, Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki
Opis: Prezentacja narzędzi dydaktyczny opracowanych na Wydziale Fizyki PW w ramach projektu STEM4youth H2020 i w innych projektach współfinansowanych przez EU.