Instytut Geofizyki PAN jako Krajowy Punkt Kontaktowy Scientix zaprasza na warsztaty Scientix dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, które odbędą się 11 października 2021 r., w Olsztyńskim Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Turowskiego 3, 10-685 Olsztyn
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Każdy uczestnik otrzyma certyfikat.
Ramowy program warsztatów:
15.45-16.00 Rejestracja
16.00-16.15 Co Scientix oferuje nauczycielom?
16.15-16.50 Zdobądź Odznakę STEM School Label – wprowadzenie do programu odznak
16.50-17.00 Krótka prezentacja sesji warsztatowych
17.00-18.00 I sesja warsztatowa (2 równoległe warsztaty do wyboru)
18.00-18.20 przerwa kawowa
18.20-19.20 II sesja warsztatowa (2 równoległe warsztaty do wyboru)
Warsztaty do wyboru:
Sesja 1.
Arktyka i badania polarne dla edukacji – projekt EDU-ARCTIC2
Opis: Dzięki EDU-ARCTIC2 naukowcy mogą zabrać uczniów w fascynującą podróż po świecie Arktyki, a w ten sposób zachęcić ich do zgłębiania nauk matematyczno-przyrodniczych i podejmowania kariery naukowej. Uczniowie mają okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych dzięki udziałowi w lekcjach online i korzystaniu z 35 pakietów w jęz. angielskim i 20 w jęz. polskim. Podczas warsztatów przeprowadzimy trening korzystania z platformy graasp.eu. Będzie można również przenieść się do Arktyki dzięki filmom 360 stopni.
Debaty na lekcjach przyrodniczych – wykorzystaj materiały projektu ODYSSEY
Opis: Jeśli jesteś nauczycielem przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, chcesz przybliżyć swoim uczniom sztukę debatowania lub prowadzisz kółko zainteresowań, klub naukowy i poszukujesz inspiracji, to ta metoda jest dla Ciebie! Dzięki gotowym narzędziom do pracy z uczniami (materiały w języku polskim i angielskim) i naszemu wsparciu możesz zacząć wykorzystywać debatę oksfordzką w praktyce szkolnej! Podczas warsztatów omówimy podstawowe zasady debatowania, pokażemy kilka ćwiczeń usprawniających formułowanie argumentów oraz omówimy 5 pakietów do debat (energetyka wiatrowa, zagospodarowanie zlewni górskich, sejsmiczność antropogeniczna, geoinżynieria vs. zmiany klimatu oraz transport morski w Arktyce), a także pokażemy, gdzie szukać pozostałych 14 pakietów w języku angielskim.
Sesja 2.
3 przepisy na zupełnie inną lekcję
Opis: Debata typu oksfordzkiego, konkurs dla uczniów lub zabawa play&decide to kilka pomysłów na nietypową lekcję, którą można zorganizować na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych. Podczas warsztatów zapoznamy uczestników z ww. metodami pracy, które pozwalają na zaangażowanie uczniów w proces uczenia się i na przejęcie aktywnej roli podczas lekcji. Gwarantujemy, że na takich lekcjach nikt się nie nudzi.
POLAR STAR – 10 gotowych aktywności dla ucznia z wykorzystaniem platformy graasp.eu
Europejski projekt POLAR STAR to połączenie innowacyjnej metodyki nauczania z tematami polarnymi i kosmicznymi. W czasie warsztatów omówimy pakiety polarne przygotowane przez Instytut Geofizyki PAN, omówimy ciekawe eksperymenty, które można wykonać z uczniami i przekażemy dostęp do bardzo bogatych materiałów metodycznych (dostępnych również w jęz. polskim).
Prowadzące warsztaty:
dr Agata Goździk – geofizyczka i edukatorka, kierownik Zespołu Komunikacji Naukowej i Edukacji w Instytucie Geofizyki PAN, koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjnych (EDUSCIENCE, EDU-ARCTIC, ERIS, EDU-ARCTIC2, ODYSSEY, BRITEC, EDU-ARCTIC.PL), koordynatorka Krajowego Punktu Kontaktowego Scientix w Polsce, członkini Zespołu Doradczego ds. kryzysu klimatycznego przy Prezesie PAN.
Dagmara Bożek – Polarniczka, tłumaczka języka rosyjskiego, autorka książek Dom pod biegunem. Gorączka (ant)arktyczna, Ryszard Czajkowski. Podróżnik od zawsze. Uczestniczyła w 35. Wyprawie Polarnej IGF PAN do Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie (2012-2013) i 40. Wyprawie Antarktycznej do Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego (2015-2016). Związana z edukacją; pracuje w projektach ogólnopolskich i międzynarodowych (Eduscience, EDU-ARCTIC, EDU-ARCTIC2, EDU-ARCTIC.PL) promujących badania w obszarach polarnych. Zajmuje się nauczaniem języka rosyjskiego i pełni funkcję redaktor merytorycznej cyfrowego art-zina „Gazeta Musi się Ukazać”.